Czy microgreens to superfood?

Mikroliście groszku cięte na desce z warzywami i serem

Zacznijmy od tego czym właściwie jest superfood?

Superfood według Oxford English dictionary to termin określający naturalną nieprzetworzoną żywność wysokiej jakości, która jest bogata w składniki odżywcze dzięki czemu ma wpływać korzystnie na zdrowie człowieka. Termin pierwotnie został użyty przez Aarona Mossa w magazynie „Nature Nutrition” z ’98 roku. Z czasem termin superfood szybko rozprzestrzenił się i spopularyzował na świecie.

Przyjrzyjmy się czy microgreens możemy określić mianem superfood?

Microgreens w ciągu ostatnich lat zyskują znaczna popularność, świetnie sprawdzają się jako dodatek do wielu dań oraz sałatek. Oprócz niezbędnych składników odżywczych dostarczają one związki bioaktywne zdolne do poprawy niektórych funkcji organizmu oraz zmniejszać ryzyko wystąpienia niektórych chorób. Badania prowadzone przez University of Maryland oraz Departament Rolnictwa USA (USDA) analizowały stężenie witamin C, E i K oraz karotenoidów (luteiny, β—karotenu i zeaksantyny) w, aż 25 odmianach microgreens. Wyniki analizy porównano z „normalnymi” warzywami zebranymi w standardowej fazie dojrzewania, okazało się, że microgreens charakteryzują się zawartością związków antyoksydacyjnych nawet dziesięciokrotnie wyższą! (Xiao Z, Lester GE, Luo Y, Wang Q 2012).

Zawartość witamin w microgreens vs warzywa tradycyjne

Czerwona kapusta wykazała średnio sześciokrotnie wyższa zawartość witaminy C w porównaniu do tego samego gatunku zbieranego w regularnej fazie dojrzewania (147 vs 23,5 mg/100g), 400 krotnie wyższą wartość witaminy E (24,1 vs 0,06 mg/100g) oraz 60 krotnie wyższą zawartość witaminy K (2,4 vs 0,04 μg/100g) (Xiao Z, Lester GE, Luo Y, Wang Q 2012). Biorąc pod uwagę dzienny zalecany przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności poziom spożycia witaminy C (60mg), Witaminy E (13mg) oraz witaminy K (70μg) dla osoby dorosłej o średniej masie ciała (Di Gioia i Santamaria 2015) naukowcy oszacowali, że dla niektórych z analizowanych gatunków wystarczy tylko kilka gram microgreens żeby w całości zaspokoić zalecane dzienne spożycie wyżej wymienionych witamin, dla przykładu 41 g czerwonej kapusty wystarczy, aby zaspokoić dzienne spożycie witaminy C, lub 15 g rzodkiewki zaspokoi zapotrzebowanie na witaminę E.

Należy pamiętać, że bardzo często konwencjonalne warzywa spożywamy po obróbce termicznej co dodatkowo obniża ich zawartość w składniki odżywcze w przeciwieństwie do microgreens które spożywamy praktycznie zaraz po ścięciu. Ponadto poza wysoką zawartością witamin oraz związków antyoksydacyjnych microgreens charakteryzują się wysoką zawartością składników mineralnych takich jak potas i wapń.

Podsumowanie

Podsumowując microgreens stanowią bogate źródło składników wysokiej jakości takich jak witaminy, związki bioaktywne oraz minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu dzięki czemu bez cienia wątpliwości możemy uznać je za „superfood”.

Bibliografia:

Paweł Wordecha

Paweł Wordecha

Miejski rolnik, miłośnik domowych upraw i naturopatii. Od 2017 zgłębiający wiedzę na temat domowej uprawy mikroliści i kiełków oraz ich wpływu na zdrowie i organizm człowieka. W swoich artykułach stawiam na badaniach naukowe oraz sprawdzone opracowania.

Udostępnij

Mikroziółko poleca

Zacznij uprawę

Shopping Cart